Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 16 december 2012

Tidskriften Demensforum

Är nu medlem i Demensförbundet och har fått två nummer av deras tidning.

Tänkte berätta lite om nr 4/2012.
Finns en artikel med om Elisabet Londos, som jag har nämnt tidigare, och som skriver om just LBD. Men det finns även en artikel om Jenny, som var bara 10 år då hennes pappa fick Alzheimers.

För er vill läsa mer om Demensförbundet!

Jenny Erikssons pappa gick bort när hon var 16 år. Under hans sjukdomstiden sökte hon efter litteratur att läsa, som vände sig till barn, men hittade inget. Då började hon skriva dikter, som gavs ut i samband med hennes pappas bortgång. Boken heter "Ett brev om livet" och kan beställas på Jennys hemsida eller från förlaget Vulkan



Elisabet Londos, överläkare och docent på Minneskliniken i Malmö.

I denna artikel har hon tre fallstudier, som då kopplas ihop med de kriterier som finns för LBD.
Blir glad när hon skriver att en person som har LBD sover så mycket som 12-14 timmar på natten + några timmar på dagen, för det gör min man. Så skönt att få det bekräftat att det ingår i sjukdomsbilden!


För det är viktigt, att allt som både jag och min make tycker är annorlunda, att då kunna hänvisa till hans diagnos! Och även vid tillfällen när vi träffar på bekanta, som kanske inte har sett maken på ett tag, det är hans sjukdom!

Nu ska jag handla in lite mat, så vi har till denna sista arbetsvecka innan jag går på julsemester. För jag vill inte ha hemtjänstens mat till maken, utan det blir eget!
Även om jag ibland måste ta till färdiglagad mat, inköpt i affär...men det finns ju så bra enportionslådor nu! Men i jul ska jag laga mat, som jag kan frysa in.

Tiden räcker inte alltid till eftersom jag jobbar heltid, men vi fixar allt när vi har varandra!

Kram till Er och ta hand om Er/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar