Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 16 december 2012

Ny fåtölj


OBS - endast provisoriskt! (stolen är från balkongen, klädd med en tjockare filt och uppe på den en dyna)

Den vanliga fåtöljen, som ni ser bredvid (min!) är för låg. Och nu tänkte jag testa om denna höjd fungerar innan vi investerar i något nytt.
Hoppas maken accepterar den, för det är det som problemet med de som har LBD, att de inte alls ser det som är bäst för dom själva.

Känner att jag nu försöker göra så gott jag kan för att min make ska få en dräglig vardag, för jag vill ju att han ska bo kvar hemma hos mig så länge som möjligt. Jag inser också att jag kanske inte kommer uppnå mina "visioner". Men innan vi har kommit så långt så kommer jag göra allt jag kan!

En fråga som jag har fått några gånger och det är om min man sover gott på nätterna, och ja (tack och lov) så gör han det. Men om den dagen kommer så har vi ett extra rum (dotterns gamla rum) som jag i så fall kommer att göra i ordning till mig.

Har nu min "lediga" vecka, och jag lyckades hålla mig hemma hela dagen i går!
Detta har varit mitt största problem, att vara hemma själv i lägenheten under helgen. men vädret gjorde att jag frivilligt höll mig i bostaden, och det känner jag nu att det behövde jag! Fick tid att ta hand om mig själv, julstöka lite, men främst att fundera!
I dag ska jag ut och handla, men det är för att det behövs, inte för att jag inte klarar av att vara hemma.

Har även gett mig ett löfte: den dag jag känner att jag inte orkar mer kommer jag att be om två/två, men inte förrän den dagen kommer!
Vill inte ha min man på permanent boende utan nästa steg kommer då bli två veckor på boende och två veckor hemma. Klarar jag inte dessa två veckor så är det bättre att plocka in mer hjälp hemma!

Kram till er alla som kämpar därute, oavsett om du är anhörig eller om du själv har LBD.
Vet att det är andra också som läser denna blogg, för att få kunskap, så jag vill ge er en kram också!

/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar