Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

tisdag 25 december 2012

God fortsättning

Får önska er alla en god fortsättning på julhelgen. I dag är det juldagen och jag kostar på mig att gå in på min blogg.

Socialstyrelsen har en sida för anhöriga som jag har lagt upp på min läsplatta.
De säger att "kommunernas stöd till anhöriga behöver utvecklas för att erbjuda stöd till personer som vårdar eller stödjer närstående som är långvarigt sjuk, äldre eller har funktionsnedsättning"

Hur är det i Din kommun? Så här långt tycker jag att Linköping har bra rutiner, men en sak har de missat! Att ge information om vilken hjälp vi kan få från Rörelse och Hälsa.........men nu har vi hjälpmedel hemma!

Sängen fungerar bra, duschstolen står och väntar på den dagen som den kommer att behövas och den fina fåtöljen har provats! Den tjocka dynan ligger nu i den vanliga fåtöljen, för den är lite bredare och lite tyngre, så den inte glider iväg..... Men nu vet jag vilken höjd vi ska ha på den ordinarie fåtölj som ska inköpas.

En sk Seat Upstol är inte att rekommendera till en som har Parkinson, för sjukdomen ger dålig balans och då bli hjälpt av stolen att komma upp krävs att det finns någon som "tar emot" ifall balansen är dålig. I vårt fall fungerar det inte eftersom maken är ensam på dagarna (förutom när hemtjänst kommer) så den stolen kommer inte in hos oss.

Har nu sett en annons om en annan stol, som bara kostar hälften av den andre, och kan jag hitta något liknade här i Linköping så kan jag nog få ner priset ytterligare.

Ta hand om er/Carina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar