Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

lördag 29 december 2012

Sommaren 2011

Denna stuga skaffade jag våren 2011.

Den största anledningen till det var att jag sommaren 2010 kände att det nu var stopp med resor runt i Sverige - vi har de senaste åren tagit in på vandrarhem, efter att ha sålt husvagnen.

Samtidigt blev denna stuga en symbol för mig att jag har ett eget privatliv. Att det finns ett liv utanför LBD

Men denna stuga ledde också till att jag för första gången råskällde på min man 2-3 gånger - och vi har varit ihop i 32 år nu......denna känsla av frustration som jag inte då förstod berodde på att vår vardag inte längre var som den skulle. Kunde vara något helt banalt som ledde till att jag tappade humöret, och jag skäms för detta!

Men samtidigt så förstod jag under hösten 2011 att det fanns en anledning till den röra som jag upplevde i det vardagliga livet. Och då blir det ju inte bättre av att ha en stuga som ska göras i ordning........

Ett stort tack till sonen som redan vid köpet av stugan, ställde upp med praktisk hjälp och har även fortsatt med det!

Denna sommar, 2012,  fungerade allt mycket bättre!
Jag visste vad som hade gjort min man så orolig och osäker och förstod också vad han kan klara av! Och nu tyckte han att det kändes bra att åka ner och fika lite, kanske stanna på mat .......och övernattningen tog jag när jag hade min "lediga vecka".

För precis som förra året så blev stugan denna sommar ett andrum för mig. Min egen vrå som jag kan styra och ställa i och få lite kaos i ......som vid ommålning av sovrummet.
Detta påverkade inte min man, för här hemma ska det helst inte ske för många stora förändringar.

Men för mig har det varit viktigt att göra något mer praktiskt och få känna att det blir sommar även nästa år....

Kolonibloggen startade jag under julledigheten för precis ett år sedan. Det var en del av mitt terapiarbete, att ha något att se fram emot.
Precis som denna blogg också är en del av terapiarbetet men här vill jag nog mer förmedla kunskap om LBD.

Snart är det sommar igen!/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar