Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

tisdag 28 januari 2014

Stig har lämnat oss

I går kväll vid halv åtta lämnade Stig oss, han kände att han nu kunde gå vidare

Kram till er alla/Carina

6 kommentarer:

  1. Mina tankar är hos dig Carina och jag hoppas du finner ett lugn i hans beslut.
    Kram
    Rolf

    SvaraRadera
  2. Vi kan alla förlora någon vi tycker om, men inte minnet av den vi tyckte om.
    fritt efter Seneca
    Tänker på dig.
    Ginny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ginny
      Vet att du har följt mig länge nu, och jag kommer fortsätta skriva.

      Kram Carina

      Radera
  3. Mina varmaste tankar går till dig och familjen

    Ibland liksom hejdar sig
    tiden ett slag
    och någonting alldeles
    oväntat sker.
    Världen förändrar sig
    varje dag
    men ibland blir den sig
    aldrig densamma mer.
    A Henrikson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack, Ann-Cathrin och en stor kram till dig

      Radera