Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

lördag 4 januari 2014

Möblerat om hemma

Idag är det sex månader sedan jag blev särbo.

På juldagen fick jag hjälp av mina barn att möblera om, bytte dubbelsängen mot gästsängen.
Stort steg, men det känns OK, för jag vet att Stig aldrig mer kommer att sova i vår gemensamma säng.

Det här med närhet, tänker kanske inte gå in i detalj  hur vi har löst det den senaste tiden,  men hur löser man det när maken sitter i rullstol? Och när det dessutom finns ett bord på rullstolen, som han har för sin egen säkerhet!

Ibland skulle jag vilja lägga honom i hans enkelsäng och krypa upp hos honom.
Gjorde det ibland på sjukhuset, men då var han rörligare av sig och kunde själv maka sig åt sidan. Men det går inte så bra idag.

Det jag gör är att sitta bredvid honom och lägga mitt huvud på hans axel/arm och klappa honom. Det är vår stund av närhet. Ibland får jag respons ibland inte, så är livet idag

Ta hand om varandra/kram Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar