Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

tisdag 7 januari 2014

Min mentala skilsmässa

När jag nu jobbar med mina föreläsningar så har jag försökt sätta ord på det som jag. Detta är resultatet:


MIN MENTALA SKILSMÄSSA

Jag måste se till mig själv,
det är ingen annan som gör det!
Det är jag som måste vara den person som finns där
för resten av familjen, men även för min man
Och för att inte tappa bort mig själv,
måste jag skapa egen tid för mig

Tid för ett eget privatliv,
att få göra saker som gör att jag mår bra,
men det får inte bli så att jag får
dåligt samvete,
för då blir det bara jobbigare!

När jag mår bra då mår också min man bra
och resten av familjen ser att jag mår bra
- då mår hela vår familj bra,
men det dåliga samvetet??

Jag har inte LBD
och ingen vinner på att jag också blir sjuk
av stress eller något annat!
Men
Det är jag som känner min man,
vet hur han var innan han fick LBD,
Men ska vi/jag/han beslasta samhället?

Kan jag inte fixa detta själv?
Det gör väl inget om han ligger i sängen hela dagarna
....eller - varför slutar du inte jobba??

Som anhörig vill jag inte skämmas
för de beslut jag har tagit,
ibland själv
ibland ihop med min man

Jag ser min man sakta brytas ner,
måste jag drabbas av det dåliga samvetet också?
- de tysta frågorna från allmänheten,
de som aldrig ställs men ändock finns där

Jag är min mans hustru,
och hans vilja är och var,
att jag ska fortsätta med det.

Han ville inte ha mig som sin vårdare!

Han ville inte att jag ska behöva byta blöjor på honom
- men det har jag gjort
Han ville inte heller bli matad av mig
- det har han blivit
Han ville forsätta ha kontroll på sin ekonomi
- idag klarar han inte av det
Han ville inte bli beroende av mig -
men det är han
Han har alltid älskat mig -
och jag vet att han älskar mig idag också!

Och jag älskar honom,
Men för att kunna hålla denna kärlek vid liv,
behöver båda han och jag hjälp
 

1 kommentar: