Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

tisdag 8 januari 2013

Praktiska saker

När maken blev sjuk fick jag ta över ansvaret för bilen......och för mig som bara haft körkort sedan 20/12 2006 så är det inte självklart!

På annandagen var jag upp till Stockholm och på hemvägen insåg jag att jag inte kan köra längre med de vindrutetorkarna som jag hade. In till Skärholmen och leta efter en mack och sedan även leta sig ut på motorvägen igen....bara det var ett äventyr. Men tack mackpersonalen för att ni hjälpte mig att byta vindrutetorkarna!

Jag lär mig!

Min make är nu på växelboende och till helgen ska jag  städa undan julen. Känns bra att få göra det när det är tomt i huset. Men nu är det sovdags......jag här hemma och maken på boendet.

God natt/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar