Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 27 januari 2013

De små praktiska förändringarna



Svårt ibland att veta vilken dag det är och så länge jag inte har en annan variant av almanacka så fungerar denna nål bra. Enda nackdelen är att den måste fästas i ett antal sidor........




Makens kläder är nu på den nedre stången. Trots att han är längre än mig så nu när han har drabbats av LBD så når han inte längre lika långt upp. Bra gymnastik för mig!



Denna telefon har nu kommit fram! Det är inte lätt med bärbara fasta telefoner som har olika knappar som man ska trycka på först, innan man kan svara. Här är det bara att lyfta på luren och säga hej!

Andra små förändringar - vi hjälps nu åt med disken. Jag diskar det som ska diskas för hand och maken sätter in i diskmaskinen, och detta gör vi parallellt. precis som förr i tiden, innan vi hade diskmaskin.
En diskade och den andre sköljde.



Tvätten tar jag över mer och mer. Maken har problem med långa saker och med att hänga skjortor på galgar.....bland annat.

Trevlig vecka önskar jag er/Carina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar