Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

onsdag 6 mars 2013

Växelveckan

Det bästa med växelveckan är att jag kan

1. Åka lite senare på morgonen - annars brukar jag se till att vara iväg innan hemtjänst kommer
2. Komma hem sent utan dåligt samvete
3. Vara lite slappare med saker omkring mig, hemma i bostaden - finns ingen här som kollar
4. Inga besök från hemtjänst - de är guld värda när maken är hemma, men denna vecka avstår jag dem gärna
5. Kan koppla av när jag kommer hem

Och idag kan jag njuta utan dåligt samvete/Carina

2 kommentarer:

  1. Det är skönt att ha huset för sig själv ibland :)

    Grundmålade hälften av benen till bokhyllan idag, imorrn ska jag lägga på första lagret färg!

    SvaraRadera