Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

tisdag 26 februari 2013

Lär mig aldrig!

Jag ska inte informera om två saker efter varandra när jag kommer hem! Jag vet det, men jag gick på "högvarv" när jag kom hem......ska nog varva ner innan jag träffar maken.

Men det som jag skulle berätta om var fotvård nästa vecka, att tid nu var beställd, och morgondagens händelse med dagverksamheten.
Efter att ha börjat om från början ett antal gånger så gick informationen fram. Men det blev jobbigt för maken och det är inte bra! Skärpning Carina

Hoppas färdtjänst funkar i morgon för det är viktigt att han får komma iväg och få lite socialt umgänge. Jag ser det när jag kommer hem, att han blivit mer aktiverad....vilket är jättebra!

Kram till er alla/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar