Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

lördag 3 november 2012

Symtomer på LBD

Använder förkortningen LBD, som då betyder Lewybodydemens, och den kommer nog att förekomma ibland i min text.

Lite mer "torr fakta" ska Ni få här:
LBD är en demensform som liknar både Alzheimers - minnesstörning, svårt med rumslig uppfattning, hitta rätta orden - och Parkinsons - förlångsamning, muskelstelhet, skakningar, framåtlutande gång med små steg, försämrad ansiktsmimik, försvagad röst.

Symtom som är karaktäristiska för LBD:
* Förmågan och uppmärksamheten flukturerar (varierar) över dagen och ibland från ena stunden till den andra
* Svimningar och fall förekommer
* Upplevelser av detaljerade och övertygande synhallucinationer, ofta djur och människor
* Sömnrubbningar med ökad trötthet, orolig och störd sömn med förvirring, mardrömmar och hallucinationer
* Blodtrycksfall

Detta var fakta från Alzhaimersföreningen, nu lite tolkning av denna fakta från mig

Alla punkter kan variera från person till person. Min man har ex. inte orolig och störd sömn men istället hörselhallucinationer.
Synhallucinationerna har blivit mycket bättre tack vare medicinen

Vem drabbas av detta, enligt faktabladet som jag skriver ifrån?
Det drabbar både män och kvinnor, vanligast hos personer över 65 år. LBD utgör 5-15% /2-20%.......lite olika bud i olika faktabladen.......av alla äldre demenspatienter.

Ni ska få ett litet tips också; samla egna tankar i någon skrivbok och samla allt material som Ni hittar på internet eller på sjukhuset!

Vi har en pärm som vi har samlat faktablad, papper från hälsovården och mina anteckningar i. Jag skrev en hel del för ett år sedan (och över julhelgen) och dessa  anteckningar har min man läst och inser idag att har var rätt sjuk i vintras.

Men jag har även fortsatt skriva nu när maken har blivit bättre. Tack vare medicinering, både mot Alzheimers och mot blodtrycket, har vi nu en mer dräglig vardag. Vi kan nu prata om hans sjukdom och är det något som händer i vår vardag så beror det på "sjukdomen". Det var så skönt att få en diagnos och ha denna att luta sig mot!!!

Kram /Carina




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar