Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 4 november 2012

Linköpings kommun

Lite länkar till det som finns i vår kommun.

Om Du behöver hjälp så ring Din hemkommun och fråga vad som finns hemma hos Dig.

Dagverksamhet, Anhörigstöd, Anhörigcenter, Växelvård och Demensteam

Vi använder oss idag av alla fem verksamheter! Plus hemtjänst och distriktsköterska och geriatriska avdelningen.

Litet tips - anpassa Din vardag efter den som är demenssjuk.

Ett exempel, där vi nyligen gjorde en ändring i våra rutiner, är den gemensamma matstunden. Istället för att sätta fram den färdiglagade maten på bordet, som jag har gjort i alla tider, så lägger jag idag upp maten på tallrikarna vid spisen direkt!

Det som jag vinner på det är att min man behöver inte lägga så mycket energi på att ta av maten från karotterna utan kan nu börja äta mat samtidigt som mig. Allt tar mycket längre tid med en person som har LBD och kan jag få till det att vi äter samtidigt så är det en stor vinst.

Ha tålamod, stressa inte och se till att Du får egentid!

Kram Carina





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar