Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

lördag 31 januari 2015

Januari månad

Äntligen är det den sista januari! Varit jobbigt att uppleva alltigen som var för ett år sedan, både Stigs sjukdomsperiod från den 11/1 fram tills den 22/1 då vi började vaka i sex dygn.

Den 28 januari var det ett år sedan min käre make gick bort. Jag har också under denna månad tagit upp mitt gamla yrke, som gymnasielärare i matematik.
Så det har varit en intensiv men även en jobbig tid när känslor för det som har skett blandas med nya utmaningar. Viss stress, långa kvällar över matteböcker samtidigt som jag befann mig mentalt inne i denna 17-dagars perioden.

Februari är en månad som jag gillar för då ser man verkligen att dagsljuset är på väg tillbaks. Märks visserligen redan nu eftersom jag har fått ändra timern till min innebelysning. Men inte som i februari och sedan i mars - då har vi vant oss vid det. Men då är det så mycket annat som händer i naturen!

I mars sker den stora packningen av allt i lägenheten. Flyttar till en mindre som jag känner att jag kan hantera ekonomiskt men som jag även kan forma efter mina nuvarande behov. Stugan är fortfarande en stor del av mitt liv så denna sommar kommer att ägnas mycket åt den.

När allt känns jobbigt så tänker jag på min stuga och på min "frihet" då jag är ute i blomrabatterna och rensar eller när jag målar om i huset. I år ska baksidan av huset få lite ny färg! http://stugaiullevi.blogspot.se

Ta hand om er och bor ni i Nybrotrakten så håller jag en föreläsning där den 16/2, välkomna!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar