Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 28 december 2014

Jul och nyår

Får önska er alla en God Jul och Gott Nytt År

Själv har jag firat julen med barnen, första julen efter Stig gick bort. Kändes lite vemodigt och många tankar fanns under julhelgen.

Snart är det den 11/1 då Stig blev sjuk i lunginflammation. Efter det kom det en period med sjukdom och vakande vid dödsbädden, Stig gick bort den 28/1.
Dessa 17 dagar vet jag precis vad jag gjorde och många tankar kommer att fara runt i mitt huvud. Tur att jag startar en intensiv period samtidigt på skolan, när vårterminen startar.

Ta hand om er och ta vara på er tid tillsammans!
Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar