Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 22 juni 2014

Att få berätta om LBD

Tänkte summera det som jag hittills har gjort i mitt arbete att starta föreläsningsserien.

Först så var ju artikeln i Corren den 25/1 2014, där jag berättade om Stig och hans sjukdom. Men även om mig själv och mina planer om att föreläsa. Nu kom denna artikel tre dagar innan Stig gick bort, så planeringen låg sedan nere ett tag.

Den 14/5 hade  jag min första föreläsning i Kisa. Ska även till Rimforsa i slutet på september, återkommer med exakt datum!

Från den 4/7 och fram till mars nästa år, finns jag med på en utställning på Nordiska Museet, som anhörig. Foto (stort!) och citat från intervju som gjordes i januari detta år. Samtidigt som Corren intervjuade mig....allt innan Stig blev sjuk.

Jag har varit på Anhörigriksdag och lagt ut reklam, mina foldrar och visitkort. Passade även på att prata med många om LBD och fick även en fin pratstund med Jenny Eriksson. Jenny var ett av skälen till min resa och hon bjöd på en mycket intressant föreläsning och så fick jag bra tips av henne sedan vid lunchsamtalet.

Jag har även pratat med Alzheimers föreningen, riks och i slutet av augusti så startar jag, med deras hjälp, en lokal förening i Linköping. Ska även vara med uppe i Stockholm på Alzheimersdagen senare i september.

Den 2/9 ska jag berätta för mina kvinnliga pedagoger i Delta Gamma My om min resa, om mina föreläsningar och även berätta lite om Stadshuset/politik.

Har även fått bokning till Anhörigcentrum, Café Förgätmigej, den 4/9 där jag ska ha en halvtimmes föreläsning om LBD. Tur att jag ska träna lite två dagar innan för det är svårare att prata 30 minuter jämfört med 60! Det är Linköpings Demensförening och Vuxenskolan som ordnar med programmet.

Men däremellan ska jag ha ett tretimmarspass! Den 3/9 ska jag till Motala, till sjuksköterskeutbildningen och berätta om Lewybodydemens. Det blir en stor utmaning, tur att jag år lärare och tack vare några tips från Jenny så ska jag nog få ihop det.

Som ni ser så börjar det nu komma igång lite och att jag nu har lite planeringsarbete framför mig! Känns riktigt bra, speciellt som jag nu har börjat skriva på en bok också. Men det får ni mer info om längre fram.

Får önska er en god fortsättning på helgen
Kram Carina











2 kommentarer:

  1. Vilken energi du har, Carina! Spännande med föreläsningarna och din bok. Synd att vi här uppe i norr är så långt bort annars hade du kunnat komma hit och föreläsa också. Vår nybildade demensförening är i sin linda, men så småningom ska vi ju komma igång med utåtriktad verksamhet.
    Lycka till med dina projekt, stora såväl som små. /Anna-Carin i Boden

    SvaraRadera