Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

torsdag 6 juni 2013

Planera inte för mycket

Se vad dagen ger istället!

I morse när jag kollade termomtern och visade många grader även i skuggan så ställde jag in mig på att det inte blir något nationaldagsfirande! Det är för varmt för maken.

Värmen är ett problem, och då är det inte LBD som ställer till problem, utan hjärtat.
Redan sommaren 2010 insåg jag att några semestrar ska vi inte ha längre, för det blir för dyrt att sitta inne på hotellrum när solen gassar!
Därför har jag min lilla kolonistuga som vi lätt kan åka ut till.

Ringde igår till kommunens äldrelots, och vårt ärende har nu varit uppe!
Finns nu ett beslut om att maken är berättigad till ett demensboende och nu ligger ärendet på "bevakning". Senast den 15 augusti ska de ha hört av sig om boende och jag hoppas verkligen att det blir något av de fyra första - för de är min ände av staden.
Allra helst vill jag ha här i Lambohov (finns två avdelningar) men vi vet ju också av vilken orsak ett boende blir ledigt.......

Se om värmen lägger sig så vi kan åka ut och ta en god bit mat och sedan svänga förbi stugan - gräsmattan är i behov av en tillsyn!

Önskar er alla en god fortsättning på dag/Kram Carina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar