Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 9 juni 2013

Hustru kontra skötare

Har en klok väninna!

Att vara beroende av sin make/maka eller av sina barn kan ställa till lite i förhållandet mellan skötare och brukare.
Min man vill att jag ska fortsätta vara hans hustru, berättade min väninna. Och vilken tröst för mig som har dåligt samvete för att vi nu ansökt om permanent boende.

Var går gränsen mellan att vara hustru kontra skötare? Vi har nog kommit dit nu och för att han ska kunna behålla sin värdighet måste någon annan nu gå in och ta hand om de mer intima problemen.

Jag är så stolt över mina vänner som på olika sätt ger mig olika perspektiv, att få mig att förstå att jag redan gör mycket och har mycket kvar att göra, men då som hustru. Min sommar blir nog inte så jobbig om jag har denna tanke med mig den dagen maken ska flytta till sitt eget boende.

Vi ska bli särbo under sommaren, men jag kommer att fortsätta vara hans kära hustru.

Kram till dig, min make

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar