Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 1 april 2018

Sista inlägget

Hej
Jag har nu bloggat om LBD under ett antal år, mycket sällan de sista åren.
Jag är fortfarande ute och föreläser, men det blir mer sällan nu. Dock finns det böcker kvar, så min mailadress är csboberg@gmail.com om ni vill beställa en.

I sommar har jag mitt sista sommarlov, går i pension när nästa läsår startar. Jag kommer då att starta en blogg om mig och om mitt liv som pensionär.

Jag har/haft 3 bloggar; dels denna då jag har skrivit om min man och om mig, dels en om min kolonistuga och dels en politikerblogg. Den sistnämnda är avslutad, i samband med att jag lade ner politiken, den andra ska jag försöka få fart på igen.
Denna blogg är det mycket fakta i, och kommer nu inte att uppdateras något mer.

Jag får önska er en fortsatt skön påskhelg och ta hand om er! Oavsett om du är anhörig eller om du själv har drabbats av en demenssjukdom.

Jag kommer nu att bli med aktiv i Demensförbundet, så jag kan vara lite nyttig ett tag till

Kramar/ Carina Boberg Lürèn (har lagt till mitt flicknamn)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar