Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

onsdag 27 maj 2015

Alzheimers café i Karlstad

För mig är det viktigt att få komma ut och prata om sjukdomen Lewybody men lika viktigt är det att få delge min berättelse om vår resa.

Tack ni som kom fram efteråt och lät mig få del av er berättelse. Då känner jag att jag gör nytta!

Sitter nu på hotellet och njuter av kvällssolen och kommer sova gott i natt. I morgon blir det en liten promenad inne i Karlstad innan bilen vänder hemåt mot kolonistugan.

Hör gärna av er om ni vill att jag ska komma och pratade min hemsida csboberg.se finns mer info

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar