Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

tisdag 20 maj 2014

Olika minnen av Stig

Idag, efter jobbet, åkte jag till Varberg. Sitter nu på ett hotellrum på kurortens hotell, precis vid stranden.....underbar solnedgång!

Från Linköping till Varberg med en kort paus, så tog resan knappt 4.5 timme. Jag har sett fram emot denna resa, dels för att jag ska vara med på Anhörigeriksdagen i morgon (som privatperson) dels för att det var drygt ett år sedan som jag kostade på mig en semesterdag kombinerad med resa. Gissa om någon har njutit av resan :)

I Gränna, vid Gyllene Uttern, kom första minnet! Jag har nu snart i fyra månader försökt att "hitta" Stig innan hann blev sjuk. Men vad jag än tänker på så kommer jag alltid tillbaks till de sista tre åren.

Men Gyllene Uttern öppnade minnesporten lite - vi gifte oss där. Och vi var förbi där för ett antal år sedan, och upplevde gamla minnen. Vad jag är tacksam för att vi gjorde denna resa, som föresten var en midsommarafton.

Sedan kom jag till Jönköping, med A6, dit jag och Stig åkte när de hade öppnat - för att äta lunch. På den tiden när bensinen var vettig i pris så kunde vi få sådana här ryck, att åka ett antal mil, fika eller äta lunch, och sedan åka hem.

Vägen mellan Jönköping och Varberg, full av minnen från när vi var ute med husvagn och campade på olika ställen. Även Varberg vissa minnen men inte här på hotellet som jag bor på, vilket egentligen känns rätt skönt.

Måste ju hitta en balans i mina aktiviteter och inte bara bli nostalgisk. Men detta är det svåraste men att vara ensam, och då inte bara som änka utan även den period när Stig var sjuk och inte klarade av att göra längre resor.

I morgon ska jag njuta av min semesterdag, lyssna på Jenny Eriksson som ska föreläsa, har nog skrivit om hennes förut, men även besöka olika utställare och samtidigt göra lite reklam för min föreläsning .

Återkommer med rapport om denna resa och förhoppningsvis lite foton.

Ta hand om er/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar