Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

måndag 2 december 2013

I går firade jag och min man 33 år

För 33 år sedan träffades jag och min man på dansstället Patricia.

Kanske inte exakt den 1/12, men för enkelhetens skull så har vi alltid firat detta datum, ofta med en bit god mat.

Min man var en mycket dansant person, och vi fortatte med dans så länge vi kunde.......

Vad föll jag för?
Hans trygga utstrålning, han förde in stabilitet i mitt liv.
Hans engagemang i mitt familjeliv
Hans glada humör och hans vänlighet, med andra ord en trevlig person.

Vad gjorde det att det fanns personer omkring som mig som varnade för åldersskillnaden!
För vad hade jag varit för en person utan dessa 33 år?

Nästa år, den 8 juli, firar vi silverbröllop, håller tummarna!

Foto på denna blogg är inte så vanliga, men ni ska få en nu. Här är vi på Stigs boende och han har precis fått blommor av mig.



Kram till er alla /Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar