Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 19 maj 2013

Förändringar på gång

Så, nu har jag pratat med alla barn.....jag och min man ska under den närmaste framtiden bli särbo!

Svårt beslut men för min mans skull så måste vi nog titta på andra alternativ. Hade hoppats att vi skulle kunna öka på växelboendet med en vecka (till 2+2) men hans läkare avrådde det.
Denna sjukdom, LBD, gör att personen kan få problem med två boende och om vi nu utöker med en vecka på växelboende så kan det bli problem med att hitta - det visiuella ställer det till det för en person med LBD

För min skull så ställer vi nu oss i kön, för att han ska få ett boende som är nära hembostaden. Ja, jag ska bo kvar hemma i vår bostad även om vi har möjlighet till parboende i Linköping.

Men jag vill då ha nära till honom, att kunna gå förbi när jag kommer hem från jobbet, eller även på vägen till jobbet.

Försöker nu vara logisk, tänka på det praktiska med möbler mm - men det är ett tufft beslut.

Ta hand om er/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar